8/16/2013

MUUTOSTEN AIKAA

Elämä alkaa olla suurten muutosten aikaa. Tänään päättyy kesätyöni ja on vihdoin uusien haasteiden aika. Omalla tavallaan tämä tuntuu haikealta, mutta samalla olen todella innoissani, kun vihdoin pääsen elämässäni niin sanotusti eteenpäin. Olen tehnyt nyt neljä kesää töitä kyseisessä yrityksessä ja luultavasti tämä oli viimeinen kesäni tässä paikassa. On hauskaa huomata, kuinka on itse kasvanut näiden vuosien aikana ja miten elämä on vienyt eteenpäin.

Kolme vuotta sitten kuulin saaneeni paikan Itä-Suomen liikuntaopistosta, liikunnanohjauksen peruskoulutukseen. Olin niin iloinen uudesta opiskelupaikasta liikunnan parissa, kuin kuka tahansa muukin haluamansa opiskelupaikan saadessaan. En oikeastaan olisi voinut silloin kuvitella mitään muuta alaa, jota olisin lähtenyt opiskelemaan. Myös muutto uuteen kaupunkiin ja omaan asuntoon olivat enemmän kuin tervetulleita. Hain myös kyseisenä keväänä urheiluopistoonkin, mutta pisteeni eivät silloin riittäneet sisään. Olin todella pettynyt, mutta näin myöhemmin ajateltuna, en vaihtaisi tuota vuotta Joensuussa pois mistään hinnasta. Uusi kaupunki, itsenäinen elämä ja uudet aivan mahtavat opiskelukaverit. Tuo vuosi kasvatti ja opetti paljon. Eli asiat menivät juuri niin kuin oli tarkoituskin.

Vuoden jälkeen hain uudelleen urheiluopistoon ja pääsin sisään. Vaikka opiskelin edelleen alaa, josta olin kiinnostunut, tuntui etten päässyt elämässäni eteenpäin. Elämä urheiluopistossa oli erittäin intensiivistä. Urheiluopistolla asuttiin siis viisi päivää viikossa ja viikonlopuiksi mentiin kotiin. Omalla tavallaan minulle oli alkuun hankalaa asettua opistoon asumaan, jossa käytännössä omaa yksityisyyttä ei ole. Siihen kuitenkin ajan kanssa tottui ja se myös opetti paljon. Vaikka välillä hakattiinkin päätä seinään, niin kaksi vuotta meni loppujen lopuksi todella nopeasti! Sitten koitti kevät 2013 ja valmistuin liikuntaneuvojaksi. 
Nyt tuntuu upealta omistaa ammatti, josta itse todella pidän. Vaikka myöhemmin lähtisinkin opiskelemaan jotain aivan muuta, olen aina silti liikuntaneuvoja ja voin auttaa ihmisiä sen asian parissa, mikä on minulle itsellenikin erittäin tärkeää, eli liikunnan.

Nyt vihdoin olen niiden asioiden edessä, joita olen jo pitkään odottanut. Muutto uuteen kaupunkiin ja vapaus tehdä mitä haluan. Vaikka opiskeluaikakin on ihanaa aikaa ja sieltä jää käteen mitä mahtavimpia muistoja, sekä upeita opiskelukavereita, niin on silti ihanaa päästä vihdoin siirtymään elämässä eteenpäin. Voin sanoa, etten vieläkään tarkkaan tiedä, mitä juuri minä haluan tulevaisuudessa tehdä. Paljon on asioita, joista olen kiinnostunut ja joita olen miettinyt, mutta mitään tarkkaa suunnitelmaa minulla ei vielä ole. Tottakai pyrin nyt tekemään töitä liikunta-alalla, mutta varmasti aion lähteä vielä uudelleen opiskelemaan. Vielä vain en tiedä mitä. :) Jollain tapaa kuitenkin tuntuu, että minulla olisi paljon annettavaa myös muullakin osa-alueella ja tahdon ottaa selvää mitä se tarkalleen voisi olla. Toivon, että tulevaisuus tuo tullessaan tähän jotain selkeyttä. Nyt olen kuitenkin erittäin innoissani tulevasta, vaikken edes tarkkaan tiedä mitä se tulee pitämään sisällään. Rakastan kuitenkin vaihtelua ja uusia haasteita.

Jos jotain olen näiden vuosien aikana oppinut, niin ainakin sen, että jokaisen tulisi tehdä juuri niitä asioita mitä itse haluaa ja jotka kokee itselleen hyviksi. Ei ole mitään tiettyä kaavaa, jonka mukaan jokaisen tulisi toimia. Aina tulee vastaan epäilijöitä ja ihmisiä, jotka löytävät asioista jotain negatiivista. Kuitenkin kuuntelemalla sitä omaa sisäistä ääntä, jokainen varmasti löytää haluamalleen polulle. Älä pelkää ottaa riskejä, äläkä pelkää tavoitella omia unelmiasi! Myös minä olen tehnyt sellaisia valintoja, jotka eivät ehkä kaikkien mielestä olisi olleet niitä parhaimpia. Ne ovat kuitenkin tuntuneet juuri silloin minusta oikeilta ja ovat nyt tuoneet minut juuri siihen pisteeseen, missä haluankin olla. Joten älä pelkää tehdä valintoja oman pääsi mukaan. Joskus ne ehkä ajavat sinut hetkeksi tieltä sivuun, mutta loppujen lopuksi johdattavat sinut kuitenkin haluamallesi polulle. :)

"Mikäli et lähde haluamasi perään, et koskaan saa sitä. Jos et kysy, vastaus on aina ei. Jos et astu eteenpäin, olet aina samassa paikassa."



Ihanaa viikonloppua kaikille! :)


6 kommenttia:

  1. ihanan nöyrästi kirjotettu ja tsemppaava postaus! Tuli ihan näinkin pienestä positiivinen fiilis tällekin perjantaille. Kiitos sinun! Jatka samaan malliin mardu! :)

    VastaaPoista
  2. Hauskan ajankohtainen postaus. Itse suunittelen alanvaihtoa, ja nimenomaan liikunta-ala kiinnostaisi :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh, no niimpä sattui. :) Minkä tyyppistä olet ajatellut?

      Poista
    2. Personal trainer ainakin alkuun kiinnostaisi. Ryhmätuntiohjaaja en ole missään nimessä :D

      Poista
    3. Kuulostaa hyvältä! Kannattaa ottaa selvää tämän hetkisistä koulutusmahdollisuuksista ja lähteä rohkeasti kouluttautumaan. Uskon, että tulevaisuudessa personal trainereille tulee olemaan enemmän ja enemmän tarvetta. Onhan se kuitenkin hienoa olla kannustamassa ihmisiä terveellisempään elämäntapaan ja liikuntaan! :)

      Poista